Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Political-strategic Situation in the Asia-Pacific Region

Abstract

 Skutečnost, že se. v posledním období dostává do pÓpředí mezinárodního vývoje asijsko-tichomořská oblast (dále jen ATO), je zákonitá. Tento vývoj má své objektivní příčiny, z nichž v současné době je dom,inující ekonomický aspekt. Po rozpadu bipolárního rozdělení světa postupně dochází k novému globálnímu rozložení mocenských sil, které již začínají ovlivňovat a v budoucnu ještě výrazněJi ovlivní celkový světový vývoj. Za této situace vzrůstá poiiticko.,strategický význam asijsko-tichomořské oblasti pro mezinárodní vztahy a pro osudy světa. V zemích této oblasti žijí více než 2 miliardy obyvatel. Tato oblast se podílí téměř polovinou na tvorbě hrubého domácího produktu, jakož i na celosvětovém obchodu. Podle prognóz Světové banky má být v roce 2000 mezi deseti nejvyspělejšímizeměmi sedm států z oblasti Asie a Tichomoří. V důsledku dynamického rozvoje řady zemí této oblasti a růstu jejího významu se již pro příští století vžívá termín Pacific Century (Století Tichomoří). V této - dnes poměrně politicky stabilizované - oblasti se po skončení studené války již poněkud zmírnily možné střety; pokud jde. o strategické zájmy velmocí. Jak velmoci, tak i vlády zemí A TO mají však zájem na strategické rovnováze a na ekonomickém rozvoji této oblasti. Nicméně už dnes se zde začínají rýsovat problémy, které s sebou přináší nové rozložení politických sil a současná dynamika vývoje mezinárodních vztahů. Kromě regionálních organizací spolupráce, jako je např. ASEAN, začíná zájmy většiny asijsko-tichomořských zemí, včetně velmocí, od počátku 90. let vyjadřovat nová organizace APEC (Asia Pacific Economic Cooperation) se sekretariátem v Singapuru. APEC je zaměřen na hospodářskou spolupráci a jeho dosavadní činnost se ukazuje jako prospěšná a perspektivní. Jestliže jsme v Evropě svědky snahy většiny zemí jak o integraci ekonomickou (Evropská unie), tak i bezpečnostní (NA TO, Západoevropská unie), v ATO je situace komplikovanější. Jak se zdá, může APEC splňovat požadavky hospodářské spolupráce v této oblasti, postupně i integrace. V bezpečnostní oblasti je však situace ve srovnání s Evropou zcela jiná. V prvé řadě, pokud jde o ATO, je to rozsáhlá oblast s diametrálně odlišným stupněm vývoje jednotlivých zemí (od vysoce vyspělého Japonska až po zaostalý Bangladéš), rozdílné civilizace a kultury a s řadou dalších palčivých problémů. Vzhledem k těmto skutečnostem se ukazuje, že otázka zajištění bezpečnosti zemí ATO, půjde cestou uzavírání bilaterálních smluv, eventuálně paktů v rámci této oblasti.

PDF Research Article (Czech)

Author Biography

Vladislav Dřínek

nar. 1929, vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Komenského a Diplomatický institut v Pekingu v ČLR. V letech 1957-1969 byl ve službách Ministerstva zahraničních věcí. Od roku 1960 pracoval mimo svůj obor. V roce 1990 se stal radou-vyslancem Zastupitelského úřadu ČSFR v Pekingu. V letech 1993-1995 pracoval na Ministerstvu zahraničních věci CR, poté jako vědecký pracovník Ústavu mezinárodních vztahů. Externě přednáší na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze a na Filozofické fakultě Palackého univerzity v Olomouci. Zabývá se problematikou Číny a Dálného východu.

Downloads

Download data is not yet available.