


List of sources

Appendix I presents a comprehensive overview of all the media outlets examined in the paper, including their presumed political bias, a list of their published news content, and the number of coded elements identified per outlet. Furthermore, the accompanying notes provide supplementary information relevant to the analysis, such as highlighting the primary messaging conveyed by certain media sources, the rationale for including a particular outlet in the study, and any other pertinent contextual details.

Medium
News sites (1) with a readership statistic of minimum 20.000 visits per day, (2) that feature quotes or campaign messages from the governing Fidesz-KDNP and its related organizations (communication agencies, public opinion polling institutes) as well as from the United for Hungary and its related organizations. Moreover, four Facebook posts have been included as these posts featured important aspects of the campaign on both sides, namely the main campaign message of Marky-Zay Peter (anti-corruption fight), the campaign video of Fidesz disseminated throughout all social media platforms (primarily on Facebook and Youtube) and two posts representing how the government has outsourced its anti-Ukranian messages to third parties such as Balázs Németh (former correspondent of the national television channel M1) and the „Számok - a baloldali álhírek ellenszere” page. The latter source was initially perceived as a government-aligned but independent platform - in English titled as “Numbers - the antidote of leftist fake news”. Eventually, over time, this page amassed a substantial social media following, as it was frequently referenced on the state-owned TV2 television channel as a legitimate news source. Additionally, prominent right-wing and Fidesz-affiliated opinion leaders, such as Dániel Deák and Fülöp Rákay, regularly shared and reposted content from this page, further bolstering its visibility and credibility among their respective audiences. Notably, this page was particularly active in spreading pro-Russian propaganda in the post-RAiU phase of the electoral campaign (Rényi 2022).

The decision to analyze a combination of news articles and a few social media posts was intentional, as we wanted to capture a more comprehensive picture of the information environment surrounding the electoral campaign. Social media has become an increasingly influential platform for political discourse and messaging, often serving to amplify, supplement, or even contrast with traditional news coverage.

Media Bias Analysis
To examine political bias present in the news outlets as for 2021-2022, we considered factors such as the editorial stance of the outlet, the history of its reporting on government actions, ownership and funding sources, and any - overt or proven covert - affiliations with political entities or figures. These criterias were systematically applied. Furthermore, to verify our categorization, we contrasted the list of classified media outlets with the ‘media compasses’ provided by Válasz Online (Bódis 2021, 2022) and 21 Kutatóközpont (2022, 2023). The systematically distinguished media sources are listed below and brief rationale for the categorization is provided there in cases where further verification was needed (see Vadhajtások, ATV and Romanian Hungarian language mediums).

Notes
The notes offer additional information that is relevant to the analysis. This includes identifying the main messages or narratives conveyed by specific media sources, the reasoning for including a particular news outlet in the study, and any other important contextual details that provide helpful background and context. For instance, these notes justify the inclusion of social media posts, foreign Hungarian and English language news sources and tabloid-style news as well. 
To focus on the latter two in this section, international media outlets were included into the analysis to represent the European dimension of the electoral campaign, illuminating the messaging of both Fidesz and the United Opposition that reached European audiences and Hungarian voters residing abroad. The analysis of international media coverage revealed two notable differences between the government and opposition's campaign strategies. First, Fidesz's campaign messages were primarily featured in the press of neighboring countries, with these newspapers often receiving financial support from the Hungarian government and operating under similar "censorship" dynamics as pro-government domestic media outlets (Griffen 2020). In contrast, the opposition's campaign messages were more frequently published in respected, independent Western media sources. This international dimension also highlighted a division within the Hungarian diaspora. Hungarians living in neighboring countries tended to consume pro-government Hungarian-language news (Zsombor 2023), while those who had migrated to the West or resided outside of Hungarian-majority territories in neighboring states were more likely to access English-language news outlets supportive of the opposition (Ibid.). Secondly, the analysis indicated that Fidesz systematically avoided engaging with independent journalists, both domestically and internationally. Finally, tabloid-style media were incorporated into the analysis given their substantial readership and capacity to indirectly contribute an additional dimension of analysis and platform for the dissemination of campaign messaging. These tabloid sources also served to reflect the ideological debates unfolding within the country.
At last, a few polling institutes and their polls, news and analysis has been included as the majority of these institutions are known to have close ties to the government, which on the one hand raises concerns about potential bias or agenda-driven framing in their research. On the other hand, they do demonstrate how the government and affiliated organizations attempt to shape the public perception of the governing party coalition in contrast with the opposition’s coalition. This is an important point to highlight, as it suggests these institutions may be leveraging research in a strategic manner to advance a particular narrative. Consequently, rather than dismissing them entirely, we have incorporated a handful of them into our analysis to emphasize a novel mode of delivering, reinforcing and legitimizing the messages of the government.

News
The number of the news belonging to each medium is listed in Column 4. The greater the number of news items analyzed for a given media source, the more popular and widely accessed that platform is presumed to be. This is because the Google search query most frequently surfaced these more prominent media outlets on the initial results page, as entries occupying these top positions are typically the most widely viewed and consulted by users. Consequently, the news content from these widely accessed media sources represents the information most commonly encountered by the voters searching on relevant topics (such as the electoral candidates, the election and the war).

Main messages and codes
The last section summarizes the number of negative vs. other campaign messages (Code 2) during the elections presented in each outlet over the examined time.

	Medium
	Media Bias Analysis
	Notes
	News

	Index
	Pro-Government
	Seemingly more balanced. One of the media products under government influence, but content-wise – not yet completely restructured.



	2, 28, 31, 45, 64, 68, 73, 105, 112, 115, 121, 157, 165, 175, 178, 179, 183, 194, 196, 209, 215, 218, 226, 240, 247, 255, 261, 267, 269, 282, 297, 308, 316, 319, 329, 338, 360, 361, 383, 425, 430, 446, 458, 466, 485, 522, 530, 551, 552

	Origo
	Pro-Government
	Fidesz attacks focused
Gyurcsany-Soros-Brussels-Opposition-War supporting opposition messages are prominent 
	11, 29, 58, 59, 82, 94, 153, 250, 305, 364, 374, 417, 464, 516, 521, 532, 560

	444.hu
	Independent
	
	13, 90, 100, 125, 161, 188, 195, 241, 287, 323, 348, 380, 403, 405, 459, 492, 506, 524, 555

	Magyar Nemzet
	Pro-Government
	Heavy focus on attacking the opposition candidate and the United Opposition’s program, as well as mention of Gyurcsany.
KESMA.
	62, 65, 137, 146, 150, 200, 235, 240, 266, 314, 367, 372, 373, 379, 393, 407, 435, 437, 442, 462, 471, 491, 525, 553

	Telex
	Independent
	
	8, 35, 78, 113, 151, 159, 164, 171, 189, 192, 213, 236, 244, 280, 288, 300, 307, 318, 331, 332, 351, 368, 382, 423, 424, 456, 476, 480, 517, 526, 550

	Blikk
	Pro-Government
	Tabloid style
Categorised as independent by other media compasses.
444.hu investigated its ownership and proved its ties to the government (Rényi 2018).
	3, 53, 69, 131, 133, 160, 206, 210, 257, 384, 414, 449, 505, 512, 527

	Promenad24
	Pro-Government
	Exclusively attacked Marky-Zay Peter.
	1, 71, 103, 203, 228, 431

	Népszava
	Pro-Government
	Seemingly more balanced. One of the media products under government influence, but content-wise – not yet completely restructured.
	4, 37, 56, 124, 242, 256, 268, 275, 309, 337, 385, 410, 427, 438, 461, 496

	hirado.hu
	Pro-Government
	State channel, not balanced. Opposition messages are represented only to be attacked in the same article.
	5, 20, 39, 47, 57, 76, 91, 108, 176, 233, 390, 412, 543

	Fidesz Facebook
	Pro-Government
	
	7

	Portfolio
	Independent
	
	9, 72, 168, 249, 468, 546, 559

	Alfahír
	Pro-Opposition
	
	10, 50, 96, 102, 304, 341, 375, 404, 418, 519, 561

	Nyugat
	Pro-Government
	
	12, 465

	BBC 
	Independent
	International article about the opposition, representing what messages gained international relevance.
	14

	HVG
	Independent
	
	15, 61, 74, 98, 107, 110, 117, 119, 138, 140, 155, 173, 225, 281, 350, 363, 398, 419, 426, 494, 547

	Válasz Online
	Independent
	
	16, 230, 347, 450, 484

	The Conversation
	Independent
	International article about the opposition, representing what messages gained international relevance.
	17

	Media1.hu
	Independent
	
	18, 335, 353, 482, 483

	Maszol.ro
	Pro-Government
	Romanian news site owned by RMDSZ and supported by Hungarian state funds (Source)
	19, 451

	24.hu
	Independent
	
	21, 25, 40, 88, 95, 104, 114, 214, 254, 262, 302, 327, 339, 352, 387, 388, 409, 420, 455, 467, 500, 508, 510, 539

	Propeller
	Pro-Government
	It was initially categorised as independent, but it is owned by Fidesz-close businessman Nagy Elek’s Pannon Online Média Kft.
Seemingly more balanced. 
One of the media products under government influence, but content-wise – not yet completely restructured.
	22, 354, 440

	Euronews Hungary
	Independent
	Emphasis on Orban’s connection to Putin.
	23, 46, 292, 432, 479, 487, 531

	Századvég
	Pro-Government
	Polling institute’s news or polls
	24, 66, 80, 129, 169, 377

	Vasárnap/vasarnap.hu
	Pro-Government
	KDNP-close news outlet.
	2x26, 177, 486

	Magyar Hírlap
	Pro-Government
	No visibility for the Opposition and active usage of the ‘Gyurcsany’ message.
Openly pro-government ownership.
	27, 33, 83, 147, 193, 232, 346, 436, 469

	Political Capital
	Independent
	Polling/research institute
	30, 197

	Ripost
	Pro-Government
	No visibility for the Opposition.
KESMA.
	32, 49, 149, 211, 284, 441, 554

	21 Kutató Központ
	Pro-Opposition
	Polling/research institute
	34

	Márki-Zay Péter Facebook
	Pro-Opposition
	Social media was mainly used to attack Fidesz’ policies.
	36

	Szemlélek
	Independent
	
	38

	Hír TV
	Pro-Government
	No visibility for the Opposition.
KESMA.
	41, 145, 202, 264, 270, 296, 324, 358, 421, 501

	Mandiner
	Pro-Government
	Emphasis on Fidesz’ attacks.
KESMA.
	42, 67, 70, 84, 97, 111, 122, 130, 141, 143, 144, 154, 170, 172, 185, 191, 208, 217, 237, 246, 259, 274, 276, 277, 298, 317, 355, 376, 395, 428, 481, 499, 542

	Mérce
	Independent
	Does not display Fidesz’s attacks on the Opposition.
	43, 201, 234, 330, 381, 538

	Metropol
	Pro-Government
	KESMA.
	44, 163, 293, 509

	The Guardian
	Independent
	Description of the Hungarian electoral landscape.
	48

	Hungary Today
	Independent
	
	51, 243, 401

	Csepel.info
	Pro-Government
	
	52

	Napi.hu
	Pro-Government
	Seemingly more balanced. One of the media products under government influence, but content-wise – not yet completely restructured.
Openly pro-government ownership.
	54, 216, 231, 306, 514

	Nyugati Fény
	Pro-Opposition
	
	55, 87, 132, 400, 439

	Szabad Európa
	Independent
	
	60, 72, 127, 190, 313, 349, 378, 445, 470, 472, 520

	Nézőpont Intézet
	Pro-Government
	Polling institute’s news or polls
	63, 207, 229

	Balkan Insight
	Independent
	Portrait of MZP and description of the Hungarian election landscape.
	75

	XXI. Század Intézet
	Pro-Government
	Polling institute’s news or polls
	79, 199

	168.hu
	Independent
	It is questionable in status (Fidesz-close ownership but independent content)
	81, 182, 222, 392, 545

	888.hu
	Pro-Government
	Tabloid style, Indirectly, these outlets also represent the ideological debates occurring in the country.
KESMA.






	85

	Mfor.hu
	Independent
	
	86, 142, 204, 394

	Vadhajtások
	Pro-Government
	far-right/no imprint
	89, 415

	boon.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	92, 120, 504

	Szeged Ma
	Pro-Government
	KESMA.
	93, 263, 370

	Civil Hetes
	Independent
	
	99

	veol.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	101

	Delmagyar.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	106

	Magyar Narancs
	Independent
	
	109, 156, 223, 238, 291

	Szeged.hu
	Independent
	
	116, 198, 227, 310, 336

	Kontra.hu
	Pro-Government
	Openly pro-government ownership.
	6, 118, 447, 474

	Privát Bankár
	Independent
	
	123, 534

	ATV
	Independent
	It is questionable in status (Fidesz-close ownership but independent content).
	126, 326, 342, 369, 413, 422

	Klubhalo.hu
	Independent
	
	134

	Klubrádió
	Independent
	
	135, 180, 365

	Magyar Hang
	Independent
	
	136, 174, 386, 548

	Infostart.hu
	Independent
	Initially more pro-opposition, later on more pro-government content.
	139, 162, 205, 224, 245, 251, 260, 265, 271, 289, 301, 320, 362, 389, 416, 444, 448, 460, 493, 515, 535, 536, 544, 556

	RTL
	Independent
	
	148, 158, 187, 219, 328, 344, 371, 429, 434, 463, 511, 558

	Világgazdaság (VG)
	Pro-Government
	KESMA.
	128, 152, 478, 523

	Pesti Srácok
	Pro-Government
	Extremely critical of the Opposition, only allows visibility for the United Opposition, when it attacks its program.
Openly pro-government ownership.
	166, 279, 333,340, 391, 443

	Új Hét
	Pro-Government
	no imprint/questionable status
	167

	Kozvelemeny.org
	Independent
	Polling institute’s news or polls
	181

	Pesti Bulvár
	Independent
	
	184, 399, 406

	Szabad Pécs
	Independent
	Source
	186, 503

	Átlátszó
	Independent
	
	212, 248, 272, 290, 303, 356, 357

	Bors
	Pro-Government
	Tabloid style
KESMA.
	220

	offmedia.hu
	Independent
	
	221

	Sonline.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	252

	Gyulai Hírlap
	Independent
	
	253

	ezalenyeg.hu
	Independent
	Tabloid style
	258, 366, 411, 533

	Hirklikk.hu
	Independent
	
	273

	Kuruc Infó
	Pro-Government
	far-right/no imprint
	278

	Németh Balázs Facebook
	Pro-Government
	
	283

	mindenszo.hu
	Pro-Government
	
	285

	Magyar Társadalomkutató Kft.
	Pro-Government
	Polling institute’s news or polls
	286

	szmsz.press
	Independent
	
	294, 325, 488

	Forbes
	Independent
	
	295

	Direkt36
	Independent
	
	299

	Lakmusz
	Independent
	
	311, 498, 541

	kormany.hu
	Pro-Government
	State media.
	312, 477

	Számok - a baloldali álhírek ellenszere Facebook
	Pro-Government
	Conspiracy theory site close to the government circles. Not active anymore.
	315

	vaol.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	321, 454

	hodpress.hu
	Independent
	
	322, 490

	Publicus Intézet
	Pro-Government
	Polling institute’s news or polls
	334

	Momentum
	Pro-Opposition
	
	345

	feol.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	402

	beol.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	433

	Krónika Online
	Pro-Government
	Romanian news site financed by Hungarian state funds (Source)
	453

	baon.hu
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	457

	kormanyvaltas.hu
	Pro-Opposition
	
	473

	Érdi Hírek
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	475

	Pápai Média Centrum
	Pro-Government
	Countryside, KESMA media outlet. Does not allow visibility for the opposition.
	495

	Egri Ügyek
	Independent
	
	497

	Freedom House
	Independent
	Heavy focus on the anti-authoritarian messages of the opposition coalition. 
	502

	Transtelex
	Independent
	Romanian independent Hungarian language news site
	507

	Magyar Demokrata
	Pro-Government
	Openly pro-government ownership
	513, 540

	RadioFreeEurope
	Independent
	International representation of the messages of Fidesz and the United Opposition few days ahead of the elections.
	518

	azenpenzem.hu
	Independent
	
	528

	Gondola
	Pro-Government
	
	452, 529

	Borsod24
	Independent
	
	537

	G7.hu
	Independent
	
	557



Bibliography

21 Kutatóközpont (2022):Médiafogyasztás, sajtószabadság, demokrácia, álhírek.  21 Kutatóközpont, 15.11.2022, <https://drive.google.com/file/d/1O-2YdMeHD12lXmja1pk0iJEGWq-rkxXA/view>

21 Kutatóközpont (2023): Médiairánytű. 21 Kutatóközpont, 20.2.2023, <https://21kutatokozpont.hu/mediairanytu.html>

Bódis, András (2021): A NER már a sajtó 50 százalékát kontrollálja – itt a nagy médiatérkép. Válasz Online, 4.1.2021, <https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/>.

Bódis, András (2022): Már „ellenzéki” médiacsoportja is van a NER-nek – ezzel együtt a sajtó kétharmadát kontrollálják. Válasz Online, 8.2.2022, <https://www.valaszonline.hu/2022/02/08/kormanyparti-ellenzeki-fuggetlen-media-merleg-tobbseg/>.

Csata, Zsombor – Betty Compton – Amy H. Liu – Attila Papp Z. (2023): Linguistic diversity in media and state language proficiencies: evidence from Hungarian minority regions in central-Eastern Europe. Regional and Federal Studies, <https://doi.org/ 10.1080/13597566.2022.2153452>.

Griffen, Scott. (2020): Hungary: a lesson in media control. British Journalism Review, 31(1), 57-62. <https://doi.org/10.1177/0956474820910071>.

Rényi, Pál Dániel (2018): Megtörte a NER az ország kedvenc bulvárlapját. 444.hu, 10.12.2018, <https://444.hu/tldr/2018/12/10/megtorte-a-ner-az-orszag-kedvenc-bulvarlapjat>.

Rényi, Pál Dániel (2022): Megállíthatatlanul terjed az orosz háborús propaganda a magyar Facebookon. 444.hu, 1.3.2022, <https://444.hu/2022/03/01/megallithatatlanul-terjed-az-orosz-haborus-propaganda-a-magyar-facebookon>.




